29/11/2010 tarikh keramat aku jadi seorang trainee di Residence Resort Paka, Terengganu. dan ini lh kali prtma aku blogging lps 2 mgu dh start practicle ni. mmg sbk smpi xsmpt nk blogging. Hidup sbg seorang trainee ? mmg haru biru ! penat ! boring ! tertekan ! First month ni aku dpt department F&B @ Food and Beverage = keje kat restaurant hotel tu. First week shift pg, normal shift from 9 a.m till 5 p.m. skrg 2nd week shift ptg, evening shift from 4 p.m till 12 a.m. keje yg tiap2 hri aku bt lap pinggan mangkuk, set up table, clearing table, crumbling down, bt air, kms bartender. huuuuuuuuu mcm byk kn ? mmg byk pon. tmbh2 lg aku ni trainee, so mmg kaw2 la diaorg suh aku bt keje. actually aku x ksh sgt kna bt byk keje. tp yg aku pling ksh is aku kna berdiri hmpir 8 jam tanpa bole duduk ! mmg perit kaki ni. tambah2 lg aku ni chuby + cute orgnye, mmg xthn brdiri lame. tp nk xnk trpksa lh jgk. mmg aku fhm keje deparment F&B ni mmg xdpt ddk..

aku off day hri ahad. hari ni aku mc sbb sakit..senggugut ! mmg xthn la..trpksa jgk mntk cti. nsb baik bos bg cuti. thanks bos ! bercakap psl bos plak, bos aku mmg best. xgarang, sporting, memahami, baik n so on. hahahaha staff2 yg len plak ok jgk. masing2 ramah dan baik. banyak bantu aku. kire beruntung la aku ni setakat ni dpt teamwork yg ok. tp xtau la department lain plak staff nye ok ke x. tp hrp2 ok jgk la.emm dh mls la nk taip2..ksalam..

Salam.... Lame aku xblogging. Sibuk sket sejak balik rumah ni. Mak sakit, Adik aku pon xbrapa sihat. Banyak kerja kena buat. Btw, syukur lah mak aku dah makin sihat. Hari ni aku nk kasi korang resepi keke coklat,.Sibuk2 pon sempat lagi buat kek. Tapi ni bukan sebab aku rajin sangat nak buat. Tapi coz ada requeast dari adik lelaki aku. Dia suruh bt kek coklat coz dia dapat 5a's UPSR. So aku bt je lah. Bukan susah pon. Bahan2 nak bt kek ni pon senang nak cari. Malas aku nak cakap banyak, jom tengok resepi dulu.

- Telur 2 biji
- Gula halus 2 cawan
- minyak mazolla / minyak jagung 1 cawan (    jangan pakai minyak sawit, jap lg masuk wad korg coz banyak sgt kolesterol )
- susu cair 1 tin
- aisen vanila ikut suke korg banyak mane asal jangan satu botol
- serbuk koko / serbuk coklat 1 cawan ( ayak dulu )
- tepung kek 1 cawan ( ayak dulu )


ni la antara bahan yang aku guna

Cara masak senang je. Kebanyakkan bahan ni aku main campak2 je. First, pukul telur n gula sampai kembang. Bile dah kembang masuk minyak, susu cair, aisen vanila. kemudian pukul lagi dalam 1 minit. Last skali masukkan tepung dan serbuk coklat. Kacau adunan sampai sebati. Dah siap kukus kek tu 2 jam.


ni adunan yang dah siap sebelum dikukus

Pandangan Tuan Blog

Sebelum korang masukkan adunan korang yang dah siap 2 kedalam loyang and sebelum kukus, adalah lebih baik sekiranya permukaan loyang berkenaan dilapik dengan kertas a4 kosong. Bukan ape, 6t senang untuk kite keluarkan kek tu dari loyang bile dah siap kukus, 6t kek tu x melekat kat permukaan loyang. Cara nak buat senang je, bt ukuran permukaan loyang, then potong kertas tu dan letak kat permukaan. Macam pic kat bawah ni.
p/s : jangan guna kertas yang dah bertulis macam surat khabar. Carbon yg ada pada surat khabar tu sangat tak bagus untuk kesihatan.




lepas 2 jam, ni la hasilnya...



p/s : makan kek ni panas2 + ais krim vanila memang suuupeerrrrbbbb !

Selamat mencuba !


Salam

Semalam 10-10-10, kte dikejutkan dengan berita kemalangan ngeri yang melibatkan bas, van dan kereta. Nauzubillah.. Gerun aku tgk berita2 psl kmlangan ni. Tp kte sbgai hamba-Nya, Xmmpu berbuat ape2 melainkan hanya mmpu berdoa.

Kita mmg dgr byk kmlangan bas dlm Malysia ni, tp jarang dgr psl kemlangan kapal terbang kan ? tapi, xkn kte nk plih kpal trbang plak sbgai gnti kpda penggunaan bas. Bagi manusia mcm aku ni yg hnya mmpu gunakan perkhidmatan bas je sbgai kndraan nk pulang ke kmpung, mmg xde plihan lain. Trpaksa lah naik bas.

Tapi kte sbgai manusia sekaligus penumpang bas, xptut letak segala kesalahan ke atas bahu pemandu bas. Cuba kite pkir balik, apa kh ikhtiar yg kte ambil sblm memulakan perjalan ?

Adakah keluar sekelumit doa dari mlut anda sekalain ? mungkin ada, tp ramai yg tidak !  Setiap kali aku nk blik kmpung, ble dah smpi msa aku nk bertolak, mak aku msti telefon dan tanya ' angah dh bce doa belum ? ' dan jawapan aku mesti samaada '' dah mak '' atau '' lupa lah mak, angah bce jap lg '' 

Apa yg aku nk tekankan kt cni ialah, diantara ikhtiar kte untuk selamat dari sebarang kecelakaan hanya lah dengan doa. Doa itu kn mencegah, mencegah dari segal-galanya, insyaalah.. Dalam konteks naik kenderaan ni plak, cubalah ana]da luangkna msa 15 saat je untuk bce doa naik kenderaan sebelum anda memulakan perjalanan, xkre jauh atau tidak.. Ikhtiar,,,,

Bawah ni aku ada '' paste '' doa naik kenderaan.. boleh lah practice doa ni yer..


DOA NAIK KENDERAAN

DOA NAIK KENDERAAN
Az Zukruf 43:13-14

Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya.
Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!
1. Tanda 100 Hari Sebelum Hari Kematian

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hamba-Nya dan hanya akan disedari oleh mereka- mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini, hanya apakah mereka sedar atau tidak saja. Tanda ini akan berlaku lazimnya setelah waktu 'Asar. Seluruh tubuh mulai dari ujung rambut sampai ke ujung kaki akan mengalami getaran, seakan-akan menggigil. Contohnya seperti daging sapi yang baru disembelih, dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan- akan bergetar. Tanda ini rasanya nikmat, dan bagi mereka yang sedar dan berdetak di hatinya bahawa mungkin ini adalah tanda kematian maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah sadar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa ada manfaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.







2. Tanda 40 Hari Sebelum Hari Kematian


Tanda ini juga akan terjadi sesudah waktu 'Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pohon yang letaknya di atas 'Arasy Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita antaranya adalah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang waktu. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.




3. Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah sakit dimana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba dia berselera untuk makan.



4. Tanda 3 hari

Pada masa ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita yaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat diketahui / difahami maka berpuasalah kita setelah itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan turun, dan ini dapat diketahui jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.








5. Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu 'Asar dimana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di bahagian ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu 'Asar keesokan harinya.



6. Tanda akhir

Akan berlaku keadaan dimana kita akan merasakan satu keadaan dingin di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatanganmalaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.