Salam

Semalam 10-10-10, kte dikejutkan dengan berita kemalangan ngeri yang melibatkan bas, van dan kereta. Nauzubillah.. Gerun aku tgk berita2 psl kmlangan ni. Tp kte sbgai hamba-Nya, Xmmpu berbuat ape2 melainkan hanya mmpu berdoa.

Kita mmg dgr byk kmlangan bas dlm Malysia ni, tp jarang dgr psl kemlangan kapal terbang kan ? tapi, xkn kte nk plih kpal trbang plak sbgai gnti kpda penggunaan bas. Bagi manusia mcm aku ni yg hnya mmpu gunakan perkhidmatan bas je sbgai kndraan nk pulang ke kmpung, mmg xde plihan lain. Trpaksa lah naik bas.

Tapi kte sbgai manusia sekaligus penumpang bas, xptut letak segala kesalahan ke atas bahu pemandu bas. Cuba kite pkir balik, apa kh ikhtiar yg kte ambil sblm memulakan perjalan ?

Adakah keluar sekelumit doa dari mlut anda sekalain ? mungkin ada, tp ramai yg tidak !  Setiap kali aku nk blik kmpung, ble dah smpi msa aku nk bertolak, mak aku msti telefon dan tanya ' angah dh bce doa belum ? ' dan jawapan aku mesti samaada '' dah mak '' atau '' lupa lah mak, angah bce jap lg '' 

Apa yg aku nk tekankan kt cni ialah, diantara ikhtiar kte untuk selamat dari sebarang kecelakaan hanya lah dengan doa. Doa itu kn mencegah, mencegah dari segal-galanya, insyaalah.. Dalam konteks naik kenderaan ni plak, cubalah ana]da luangkna msa 15 saat je untuk bce doa naik kenderaan sebelum anda memulakan perjalanan, xkre jauh atau tidak.. Ikhtiar,,,,

Bawah ni aku ada '' paste '' doa naik kenderaan.. boleh lah practice doa ni yer..


DOA NAIK KENDERAAN

DOA NAIK KENDERAAN
Az Zukruf 43:13-14

Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya.
Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!